Sociale projecten - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu Sociale projecten - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

Sociale projecten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 April 2009 | Indonesië, Ambon

hallo webloglezers,

Bijna nog vergeten het volgende aan je te vertellen.
Paulien, die hier al weer 10 jaar woont, houdt zich ook bezig met allerlei projecten o.a. weeskinderen, minder bedeelde kinderen, microkrediet etc.

Julia, Judith en ik zijn met haar meegegaan naar het weeshuis, Calebhouse. In dit huis wonen kinderen, wier ouders in de recente godsdienstoorlog, zo rond 2003, zijn vermoord en zeer traumatische ervaringen hebben overgehouden aan deze oorlog.
Ze worden hier heel goed opgevangen. Het tehuis is voor kinderen tot en met 18 jaar,maar sommige blijven langer. De kinderen worden ook begeleid door een psycholoog. Het team wat er werkt doet dat geheel vrijwillig en krijgt vnl giften vanuit Nederland. Prachtig werk...

Vorig jaar heeft Linda een kind geadopteerd. Zij komt uit een zeer arm gezin, is de jongste van 6 kinderen. De kosten zijn voor schoolgeld en kleding, zodat het kind toch nog de mogelijkheid wordt geboden een toekomst op te bouwen. Deze kinderen verkopen anders koekjes etc op straat al vanaf jonge leeftijd.
Het was een ontroerende ontmoeting. Aprillia was alleen thuis met haar zus van 22, die ook een baby heeft. Haar moeder was naar de markt. Ze hebben net een huisje gebouwd waar de hele familie in woont en verder niks.. Aprillia was op de hoogte dat wij zouden komen en had voor de gelegenheid haar mooiste kleren aan getrokken. We moesten eerst 10 minuten door het bos lopen voor we bij haar huisje aankwamen.

Het project telt momenteel 70 kinderen, waarvan al een deel is geadopteerd.
De kinderen worden begeleid en hun resultaten worden door de organisatie nauwlettend gevolgd.

Wat hebben wij het toch goed in Nederland.
Ik hoop van harte dat deze kinderen, de toekomst van Ambon, de kansen die ze krijgen ten volle zullen benutten en uit hun armoede komen. Het lijkt me ontzettend moeilijk, maar je weet maar nooit.

zie verder de foto's bij dit berichtje.

Groeten,
Linda, Julia en Judith