RSU TULEHU, OPERASI UROLOGI - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu RSU TULEHU, OPERASI UROLOGI - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

RSU TULEHU, OPERASI UROLOGI

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Maart 2009 | Indonesië, Ambon

Hallo lieve thuisblijvers,

Eindelijk hebben we het voor elkaar! Kunnen jullie onze belevenissen
een beetje meemaken.

We zijn hier namens de SSVA (Stichting Samenwerking Vlissingen -Ambon) en verzorgen gratis gezondheidszorg op Ambon.

Wij komen hier als 2e deel van de missie, de afgelopen 14 dagen zijn er door een ander team 311 mensen aan staar geopereerd! De 1000e staar-operatie in 4 missies is ruim gehaald!

Deze keer zijn we niet in Ambon stad, maar in een dorpje op ongeveer 3 kwartier rijden daar vandaan, Tulehu. Een islamitisch gemeente met een openbaar ziekenhuis, voor een voornamelijke islamitische streek. Geografisch gelegen op de hoek van de Ambon- en de Banda zee. FF op google -maps kijken.

Allereerst zal ik jullie voorstellen aan het team.
De captain Ronald Elderkamp ( tevens anesthesie-assistent) en zijn lieftallige assistente (vrouw) Jos. Dr John Vriesde, uroloog (en echtgenote), de man die ons allemaal bezig weet te houden hier, samen met de plaatselijke chirurg, dr Agus Harianto. Als 3e man, die onmisbaar is, dr Bram Goor ( en echtgenote), de man die de narcose voor zijn rekening neemt.
Verder onze Zeeuws-Ambonese rots in de branding namens de stichting: Julia Latuheru-De Queljoe.
Natuurlijk, niet te vergeten, de verpleegkundigen, 3 dames: Opperhoofd Jolanda den Hollander, Alice Crawfurd en Rachelle Hehalatu.
And last but not least de Natuurgidsen van deze missie, maar ook als OK-assistent, Ina Wisse en de schrijver van vandaag, Christie Janse.

We zijn afgelopen zondag 15 Maart aangekomen en hebben er inmiddels al een kleine week op zitten.

Er is één operatiekamer in het ziekenhuis. Voor de patiënten die wij opereren is een hele verpleegafdeling vrij gemaakt. Het is een hele organisatie. Als de patiënten een klein beetje opgeknapt zijn gaan ze naar de chirurgische afdeling.
We moeten leren hoe de mensen omgaan met ziekte/operatie en herstel, maar
niet alleen dat. Ook onze wegwerpcultuur! Hier worden de operatie-jassen en onze wegwerp-mutsen, die wij in Nederland zonder enig nadenken weggooien, keurig gewassen en komen dan 'steriel' weer terug.

Maar we zijn zeer aangenaam verrast ( ik spreek nu voor de collega operatie assistent). Zij doen in de gegeven situatie absoluut niet onder voor de westerse collega's! Het is een lust voor het oog. En hun inzet is eindeloos, ze werken 6 dagen in de week in deze periode en dan lange dagen met een westerse productie!

Ook op de verpleegafdeling zijn de verpleegkundigen bijzonder enthousiast!
Ze komen zelfs van hun vrije dagen terug, en een dubbele dienst is geen uitzondering.
Ook daar is het natuurlijk schokkend voor de lokale verpleging hoe wij met het post operatieve herstel omgaan. Een soort olifanten in de porseleinkast....
En het feit dat we hier ook met een andere hiërarchie te maken hebben, en hoe de mensen hier met pijn omgaan.

Na een uiterst hartelijk welkom in het ziekenhuis zondag zijn we maandag na een overbevolkte poli, begonnen aan de 1e patent.
En vanaf dinsdag zijn we los gegaan en hebben tot vandaag (zaterdag) inmiddels 28 patiënten gedaan. Veelal mannen met een vergrote prostaat, maar ook patiënten met nierstenen en blaasstenen.

Ons logeerhuis is fantastisch! Hierover de volgende keer meer.
Maandag gaan we verder.

Groetjes,
Chris en de rest van het team

• 21 Maart 2009 - 09:32

Piet Van INA:

Hartstikke leuk om dit te lezen, kan me nu al wat beter in jullie situatie inleven, het enigste vergelijk dat nu opgaat, is dat hier elke dag de zon schijnt, alhoewel de temperaturen nog niet erg vergelijkbaar zijn 8 a 10 graden en wat witte daken 's morgens.
    Het ga jullie goed !!!!
    Iedereen de groeten, en met Ina onderhoud ik wel een privecontact!!!!(Haar beltegoed is weer opgewaardeerd)

• 21 Maart 2009 - 09:56

Mieke Van De Waeter:

Veel succes met jullie project!
    Hoop dat jullie net als vorig jaar ook de tijd hebben voor de omgeving.
    Prachtige foto's!!
    Ik blijf graag de belevenissen volgen.

• 21 Maart 2009 - 10:32

Ria:

Fantastisch deze site.
    Kunnen we jullie volgen.
    Zal maandag op de OK jullie bericht en site doorgeven.
    Wat zou ik graag even meekijken( en werken).Ik mis jullie wel hoor.
    Succes en heel veel liefs voor jullie allen.Ria

• 21 Maart 2009 - 11:55

Henna Zus Van Linda:

Hartstikke leuk hoor!!
    we kijken uit naar meer berichten en foto's.
    geniet vooral van de warmte!!!!
    groetjes Henna en Cecile

• 21 Maart 2009 - 12:44

Tamara Slot:

Leuk om via deze weg wat van jullie te kunnen lezen!!

Veel succes nog met de komende operaties!

Groetjes!

• 21 Maart 2009 - 17:21

Dochter Jolanda:

Leuk dat jullie een blog bijhouden =) Het is erg warm daar he?
    Veel plezier en succes komende tijd. Ik kijk uit naar de volgende blog!
    Groetjes en dikke kus voor jou mams

• 21 Maart 2009 - 17:34

Bob Latuheru:

Hallo Chris en de rest van het team....zaterdag en dan al 28 patienten geholpen, fantastisch. Hebben jullie volgende week nog wat te doen dan of loopt de poli nog vol?
    Hoe is het verblijf in het mooie huis van ibu Roos, hebben jullie allemaal een plekkie en wordt er goed voor jullie gezorgd wat betreft eten en drinken en een koud pilsje in het Moslimdorp Tulehu. Zitten de koelkasten vol?
    Ik ben benieuwd hoe het volgende week gaat, dat de stroom niet al te vaak uitvalt en dat jullie aardig wat mensen kunnen helpen.
    Heel veel sterkte en succes. Groeten uit een op dit moment lenteachtig Oostkapelle.

• 21 Maart 2009 - 18:38

Anja Van Turenhout:

Hallo harde werkers,
    Wat leuk om deze reis te kunnen volgen.
    Jullie zijn alweer een week daar. Hebben jullie ook tijd om een beetje te relaxen?
    Heel veel groetjes vanuit Vlissingen
    Joost,Anja en Sophie

• 21 Maart 2009 - 21:27

Ankie :

Leuk op deze manier te kunnen volgen wat jullie daar in Ambon met de middelen die er zijn voor elkaar krijgen. COMPLIMENT !!!Wij volgen jullie ervaringen met argusogen en respect.
    Vandaag was het in onze achtertuin 25 graden celsius ,wel zonder inspanning wel te verstaan !!!
    groet Ankie en Henk

• 22 Maart 2009 - 09:23

Magda:

Goed om wat van jullie te horen,zorgen jullie voor elkaars ruggetjes????
    Groet voor het hele team

• 22 Maart 2009 - 09:50

Geertje:

hoi hoi kunnen we weer meegenieten met jullie werk en verhalen enzo. Fantastisch zo n blog.
    Succes verder en chris ik krijg soms wel 4 dezelfde smsjes ff naar je telefoon kijken en nog gefeliciteerd he (jammer voor ons op de ok!!!!!)

• 22 Maart 2009 - 11:28

Sjoukje:

Het klinkt fantastisch allemaal. Zou er wel bij willen zijn. Zo te horen kunnen jullie vele en goede dingen doen. geweldig!! Ik blijf jullie volgen via de site. Groetjes aan het hele team en natuurlijk aan de mensen die we daar kennen.

Groetjes Sjoukje

• 22 Maart 2009 - 11:38

Nico Lopulissa:

Hallo allemaal, wat een dankbaar werk zijn jullie aan het doen. Ik hoop dat jullie veel foto's maken voor de website en onze nieuwsbrief ("jembatan"). En dit is voor Julya : "su bikin foto dari 'telor' soya? hahaee!! Heel veel succes en een prettig verblijf in Ambon manis e

• 22 Maart 2009 - 12:33

Glenda V.Thol:

Goed te horen dat jullie veilig zijn aangekomen en aan volop aan het werk zijn. Gods zegen voor jullie allemaal, geniet ook een beetje van het mooie weer, en ik kijk uit naar de foto's.
    Bosie en Brassa's.

• 22 Maart 2009 - 12:46

Noord-2:

Hallo Allemaal

via deze weg de groeten en nog veel werkplezier van alle collega's van Noord-2 zoals jullie zien volgen we jullie verhalen!

tot snel!!

• 22 Maart 2009 - 12:50

Eef Vriendin Van Lin:

gelukkig goed aangekomen! heeel veel succses daar in het ziekenhuis Fantastisch werk! lieve groeten Steef, Eef Mayanti en Quinten

• 22 Maart 2009 - 12:53

Hans En Miriam:

Hallo Ina,

Leuk dat jullie ons op de hoogte houden van jullie werkzaamheden. Wij hopen je enthousiaste verhalen binnenkort (na onze vakantie) te horen en samen met Piet bij te praten.
    Hartelijke groeten!

• 22 Maart 2009 - 13:22

Kath:

Vlissingen should be proud of you all who are helping the nearly blind to see again and the men who can pee again! Succes verder. Warmest groetjes :-)

• 22 Maart 2009 - 13:31

Tinus:

Vandaag eens de tijd genomen om jullie belevenissen te lezen. Het klinkt allemaal weer goed. Ik zit hier nu met Kath en we zijn eens leuk een berichtje aan het schrijven. Met ons gaat het goed, we missen wel enige verzorging maar dat mag de pret niet drukken. Het is vandaag de laatste dag van het mooie weer zeggen ze, morgen weer grijs zoals gewoonlijke. Genieten jullie daar en dat zal ongetwijfeld lukken met al die lieve mensen. Vele groeten van ons en van Peter. Zojuist je sms ontvangen Chris, maar dus geen voicemail.
    Dikke kus

• 22 Maart 2009 - 16:29

Agus Van Julia:

Fantatisch tot nu toe 28 patiënten geholpen. John ga zo door met je team en succes. Groeten aan dr. Agus. Passen jullie goed voor elkaar en veel plezier in Tulehu.

• 22 Maart 2009 - 17:38

Marloes:

Hallo allemaal, geweldig zo'n blog. Hebben we een beetje een indruk over het reilen en zeilen aldaar. Wat hebben jullie hard gewerkt! Hou de site zeker de komende dagen in de gaten. Alle goeds voor allen, groetjes Marloes

• 22 Maart 2009 - 18:22

Marie-Louise:

Fijn om te horen dat het goed gaat, jullie hard werken en veel kunnen betekenen daar voor de mensen.Het zien van de andere manier van omgaan met pijn,zou een leerzaam iets zijn voor de mensen hier.
    Geniet van alles om julie heen!!

• 23 Maart 2009 - 08:04

Machteld:

Hoi Chris en alle anderen daar. Leuk dat we jullie belevenissen kunnen volgen. Ik heb jullie weblog aangekondigd via de Weekstaat.
    Veel succes daar!
    groetjes, Machteld

• 23 Maart 2009 - 19:38

Broer Van Jolanda:

Hoi Jolanda,
    Bedankt voor het sms-je, leuk om jullie vorderingen te lezen, we wensen jullie veel succes verder, en geniet er ook van!
    Veel liefs Rob, Sandra, qincy en lian

• 24 Maart 2009 - 18:22

Ineke V L:

Hallo allemaal

Het gaat kriebelen als je alle verhalen en foto's ziet.
    Heel veel succes bij het werk en geniet van alles.
    ik blijf jullie volgen

• 25 Maart 2009 - 09:42

Linda, Nimra, Sacha :

Hallo allemaal, namens het recoverypersoneel die even tijd heeft om op de site te kijken. Heel erg leuk om te zien wat jullie doen. Hier is het weer inmiddels omgeslagen naar slecht en stormachtig. Daar gaat onze lente! Veel succes nog en voorspoedige reis terug. Winanda

• 25 Maart 2009 - 10:01

Nurse:

Hallokidoki meisjes in de verre oost! Wat wordt er weer hard gewerkt en wat is het leuk om de foto's te bekijken. Hou nog even vol daar en neem please wat van het mooie weer mee naar hier. Plek zat natuurlijk in die koffers op de terugreis!!!
    Groetjes vanaf de OK in Vlissingen

• 25 Maart 2009 - 13:18

E.Hensen-Goor:

Fantastisch dat we op deze manier op de hoogte gehouden kunnen worden van dit bijzondere werk!
    We wensen jullie sterkte,succes en plezier!
    Jac en Elly Hensen