Saparua en meer - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu Saparua en meer - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

Saparua en meer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

31 Maart 2009 | Indonesië, Ambon

30 maart 2009

Hallo thuisblijvers,

Hier nog een laatste berichtje van mij. Een deel van onze groep (5) is naar Bali vertrokken gisteren, helaas was de bus te laat, zodat ze de aansluiting misten en op Surabaya bleven overnachten. Pas vandaag zijn ze via Surabaya in Bali gearriveerd; zo vernamen we per sms.
Sorry Bram, Judith, Juul, Rachelle en Alice wij zijn gisteren per speedboot naar Saparua vertrokken met Jopi, Edda (verpleegk uit Ambonstad) en Evelien (OK-assistent, die bij de staar OK's heeft geassisteerd).

Via Jopi voor de prijs van de boot onderhandeld en gelukkig daarna vertrokken. Dankzij Ina, die de kapitein maande tot snel vertrekken, omdat er nu immers betaald was.
Overtocht duurde ongeveer 1 uur. 3 mensen uit Estonia en 2 Ambonezen gingen ook mee.
Aangekomen op Saparua had Edda (die oorspronkelijk daar vandaan komt) via oom voor busvervoer gezorgd. Er was een keurig logement geregeld in Saparua zelf. Heerlijk gegeten in een enig restaurant, dat open was ( alweer na een telefoontje van Edda).

Na het eten het strand bezocht, gezwommen, wat geluierd en Fort (benteng) Duurstede bezocht.
's Avonds lekker in de mandibak op 't logeeradres en nog even in het donker door Saparua gewandeld in gezelschap van 2 kleine jongetje die ons de hele weg gezelschap hielden.
Weer een prachtige sterrenhemel en de melkweg gezien.

Vandaag om 8 uur lopend naar de markt in Saparua gegaan. Wat een kleuren en geuren. Kleine visjes, fruit (bananen, gandaria's), veel groeten, mooie mensen. Mooie foto's gemaakt. Daarna weer met de bus het halve eiland rond gereden, eerst terug langs 't Fort naar het museum, maar helaas geen licht dus weinig te zien ( dat er geen licht is, staat al in de Lonely Planet van 2007!! vermeld.)
Dus verder rond gereden over eiland, gestopt voor kanarinotenbomen, nootmuskaat, mooie plaatjes van mannen die sago droegen op een soort juk, prachtig verpakt in bladeren en loeizwaar!! (zie foto's)
Veel gezien, eiland is mooi, rustig (wonen ongeveer 10 duizend mensen) en schoon in vergelijking met Ambonstad en Tulehu. Veel kerken, overwegend christelijk, dus geen moskeeën.

Voor lunch doosjes eten gekocht in hetzelfde restaurant van gisteren en daarna doorgereden naar Booi, daar zou strand zijn en daar zou je kunnen snorkelen.... Strand was meer rots, wel geteld 5 vissen gezien bij het snorkelen, dus dat was jammer. Verder lekker gezwommen of geslapen. Strand was bereikbaar via bijna 300 treden, dus dat was een hele klim weer terug.

Ondertussen was het gaan onweren en terug bij Porto, waar de speedboot zou vertrekken barstte een enorme bui los!! ik dacht eerst dat we niet weg konden met de speedboot, je zag “geen hand (eiland) voor ogen”. Toch vertrokken, wat een overtocht! Hoewel we langs Haruku en Seram voeren was de zee best onstuimig en klapte de boot keer op keer op de golven. Christie heeft zelfs een blauwe bil en zwangere Edda had het ook niet breed.
Om half 5 vanmiddag aangekomen in Tulehu, waar Ibu Roos al met haar auto stond te wachten op ons.
Lekker weer douchen, kelapa muda (jonge klapper in rozensiroop met ijs) gedronken, gebakken bananen (pisang goreng) als voorafje. Daarna lekker gegeten.

Morgen nog een dagje in de omgeving, markt in Paso, hete bron (air panas) alhier. Morgenavond nog ten afscheid hier eten met dr. Agus en wat mensen uit het ziekenhuis in Tulehu en dan woensdag om 13.00 uur vliegen naar Jakarta, waar we 1 nacht blijven.
Donderdagmiddag 2 april vliegen we via Hong Kong naar Amsterdam, waar we om ongeveer 7 uur in de ochtend van 3 april arriveren.
Het is voorbij gevlogen en het is/was geweldig.

Tot gauw,

Jolanda