een bijzondere operatie - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu een bijzondere operatie - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

een bijzondere operatie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

31 Maart 2009 | Indonesië, Ambon

30 maart 2009

Beste lezers van onze blog,

Hoewel onze tijd er bijna op zit, wil ik toch nog onze ervaringen met jullie delen. Het is niet altijd mogelijk te internetten en de verbinding is niet zo snel.

In de tweede week van het project zijn Julia en Linda eindelijk bij een operatie gaan kijken. De eerste week was het niet mogelijk, omdat de OK-assistenten van Tulehu op de OK meekeken en er geen ruimte meer was op de OK. Voor hun was het een leermoment.

Op woensdag 25 maart gingen Juul en Linda gestoken in OK-kleding met hoofddeksel en mondlapje, gewapend met camera, de OK op om mee te kijken. Er werd die dag door dr John en dr Agus geopereerd. Sluiten van een colocutane fistel (een algemeen chirurgische ingreep) heeft eigenlijk niks te maken met urologie, maar het vermoeden is dat deze fistel ontstaan is na een nieroperatie (nefrectomie). Dus toch nog een beetje urologische oorsprong??
De operatie duurde ruim 2 uur. Heel interessant om te zien hoe dat gaat, met veel geduld werd de fistel vrij geprepareerd... Al die handen die samenwerken en elkaar niet in de weg staan.
Iedere operatie is weer anders en je weet nooit wat voor verrassingen er voor de chirurg in petto zijn.

We hebben veel geleerd en vonden het geweldig dat we bij deze operatie mochten kijken. Met dank aan dr. Bram en dr. John voor de uitleg.

Groetjes,
Juul en Linda

• 31 Maart 2009 - 08:47

Teun:

Alles inmiddels gelezen en bekeken! Een mooi verslag van een drukke maar mooie tijd daar. Dank voor de inzage in jullie leven op Ambon. Voor allemaal: goede reis terug!!