update van Linda - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu update van Linda - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

update van Linda

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

31 Maart 2009 | Indonesië, Ambon

31 maart 2009

Beste weblogbezoekers,

Afgelopen vrijdag, na de laatste visite in het ziekenhuis en de evaluatiebijeenkomst, zijn we naar de Ambonstad gegaan.
2 dames zijn naar de kapper gegaan voor algehele behandeling: wassen, cremebad, massage etc etc. De rest is gaan shoppen in Amplas, de 'shoppingmall''.

In Mutiara hotel afgesproken met Paulien, waar wij (John, Linda, Juul) Wa Na zouden ontmoeten om e.e.a. aangaande de bouw door te nemen. In de kampong krijg je grond toegewezen van het dorpshoofd om een huis te bouwen, maar dan moet je ook moet de grond ook nuttig gebruikt worden bv groenten verbouwen.. en kunnen aantonen dat je geld hebt om een huis te bouwen. Paulien heeft beloofd garant te staan. De echtgenoot van Paulien, Anis, is bouwvakker en zal samen met timmerlui het huis voor Wa Na en gezien bouwen.
We verwachten dat er over 2 maanden gestart kan worden en dat de eerste steen gelegd kan worden. Een klein huisje hier is ongeveer 6 x 7 m. Geen paleis, maar wel voor de mensen die op de kampong wonen.
Vandaag gaan John en ik samen met Paulien een bezoekje brengen aan het dorp van Wa Na. Hierover later meer...

Vrijdagochtend werd aan de heren doktoren door Jopi meegedeeld, dat dr. Hans ( hoofd van de gezondheidsdienst in Ambon) naar Tulehu zou komen om ze te interviewen. Eerst ging hij nog naar het ziekenhuis. Jaja, dat kan wel, maar we moeten wel om 13.00 uur weg.
Met zijn hele staf, cameraman, 2 secretaresses, journalist verscheen dr. Hans bij ons logeeradres. Dr. John en dr. Bram werd een interview afgenomen, als vertaalster traden op Jopi en Rachelle. Helaas hebben we de uitzending op de plaatselijke tv niet gezien.

Dr Bram, anesthesioloog, onze rots in de branding, samen met isteri (echtgenote) Judith behoren ook tot het team. Zij wonen in Axel, dus ook Zeeuwen....(p.s. Rachelle komt uit Limburg).
Judith haar roots liggen in Ambon en ze spreekt de taal ook vloeiend. Ook zij had een taak en wel als tolk-vertaler, onze hulp in nood. Makkelijk toch!
Allebei zeer humorvol.... een welkome aanvulling in het team.

Na deze 2 weken praat iedereen wel een paar woordjes Ambonees en het belangrijkste is, dat we ons met handen en voeten verstaanbaar kunnen maken.

Lieve mensen, Selemat jalan, (vaarwel) en sampai jumpa lagi (tot ziens)

Linda

• 31 Maart 2009 - 08:51

Teun:

Hoi Linda,

Voor jou en John nog even een aparte groet!
    Goede reis en welkom weer hier in Vlissingen.

• 31 Maart 2009 - 10:00

Joke:

Hallo Linda,

Dank voor alle mooie foto's en verhalen van jou en de anderen. Goede reis naar huis en we zien uit naar jullie terugkomst!

• 31 Maart 2009 - 14:41

Carla:

Lieve Christie, Linda, John en alle anderen,
    Wat is het toch leuk om aan de hand van de mooie verhalen en foto's een beeld te krijgen van wat jullie allemaal doen, zien en meemaken. Jullie hebben weer fantastische prestaties geleverd! Een goede terugreis en welkom weer in het op dit moment zonnig Nederland.
    lieve groetjes, Carla