De start; Screening en operatie - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu De start; Screening en operatie - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

De start; Screening en operatie

Door: Linda de M

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 Maart 2011 | Indonesië, Ambon

Deel 3

Na een heerlijk soep ontbijt en mango's [van de familie van Judith gekregen] stappen we in het busje om eens flink aan de slag te gaan. Bram heeft een ongelukje in de bus. Een lekkende pen laat enorme paarse vlekken achter op z'n broek. Op de hoek van de straat is de afval hoog opgestapeld. Niet in plastiek zakken, maar gewoon neergegooid. In het ziekenhuis moeten we eerst bij de directrice op audiëntie komen. Ze heet ons hartelijk welkom en hoopt dat de samenwerking goed zal verlopen. Tijdens haar toespraak komen er steeds meer mensen binnenlopen. Na een voorstel rondje kunnen we aan de de slag. Dr.John en Dr.Bram gaan poli draaien en wij moeten dus nog even wachten. Het plan is om na de lunch te gaan opereren. Er moeten ook nog wat problemen opgelost worden voor we echt kunnen starten. Rachelle heeft het er maar druk mee. Na de lunch die maar niet kwam, en die we toen maar aan de overkant in een restaurantje hebben genoten zijn we aan een Millin operatie begonnen. Dat is een prostaatoperatie. De eerste operatie is altijd spannend omdat we dan pas weten of alles goed werkt.Tijdens het blaasspoelen op de Ok spuit Ina de broek van Bram zeiknat [ hoe toepasselijk] In de andere O.K worden twee sectio's tegelijk gedaan. Een gynaecologe heeft een enorme bril uit het jaar nul op en haar haar steekt in een enorme knot uit haar muts. Dat is een foto waard. Morgen hebben we 6 patiënten op de lijst staan.
Met het locale vervoer [ bemo] terug naar hotel waar we ontvangen worden met warme maiskolven en klappermelk met siroop. Daarna is het douchen / eten en goed slapen.

groetjes
Ina

• 14 Maart 2011 - 15:03

Haroen Dilrosun:

Wat geweldig dat jullie aan ontwikkelingshulp doen in het verre Ambon.Goed dat een Surinaamse Uroloog zich hiervoor inzet,terwijl de landskinderen liever in Djakarta geld verdienen.Zo voel je je toch wel trots ooit in Suriname geboren te zijn.John,ik ben trots op je.
    groeten uit Curacao
    Haroen

• 14 Maart 2011 - 16:16

Pieter En Wendy:

Hey lieverds
    Hahaha mam wat dacht je even bram pesten ehopelijk verliep de eerste operatie goed
    Zeg mama wa lees ik nu jullie hebben mijn favoriete gerecht gegeten nasi goreng pieter zegt dat jullie die vast nog wel meer gaan eten zal je bij 1 eens aan me denken haha
    Mis you en heel veel suc6 iedereen dikke zoenen veel liefs ik denk dat jullie nu al slapen of gaan slapen wij komen net thuis van ons werk het is super leuk om jullie zo elke dag te volgen heerlijk lijken jullie toch nog een beetje dichtbij
    Hele dikke zoenen verheug me al op jullie nieu verhaal
    Dikke knuffel

• 14 Maart 2011 - 16:56

Piet:

Goh waar ben je toch allemaal mee bezig, iedereen nat spuiten, wanneer gaan je slikken, heb hel de dag bij pieter gewer,krt, gepoetst aan wendy,'s auto, morgen verder, en ben nu bij nu bij hun voor het diner groetjes en veel succes. Moet me nog eens verdiepen in het tijdsverschil, verder hier schitterend vorjaarsweer, 15 graden

• 14 Maart 2011 - 18:39

Ria:

Wat zou het toch leuk zijn als we even in die keuken van jullie konden kijken.Mischien kunnen jullie Skype instaleren.Ina weet hier alles van.
    Ina............. wat doe jij daar allemaal ???????????????
    Maar jullie zijn wel aan de slag.
    Pieter van Hest heeft jullie nieuwe auto gespot hoor. Dacht eerst dat de lichtblauwe die ochtend van jullie was ( niet mooi dus) maar ontdekte later de echte.Donkerblauw.
    Linda heerlijk die verslagen van je.
    En? Werkt alles een beetje?
    XXX Ria

• 15 Maart 2011 - 20:57

Sjoukje:

Hallo lieve Ambon gangers

Het klink allemaal weer heel gezellig daar op Ambon. Ik hoop dat jullie weer goed werk kunnen verrichten.
    Enne.....Ina, gedraag je je een beetje??
    We kunnen je ook eigenlijk niet zo maar op stap laten gaan :)
    volgende keer maar weer mee...

Lieve groetjes voor allemaal, Sjoukje

• 21 Maart 2011 - 09:25

Nel Ton:

Zijn de mango's net zo lekker als in Suri? Je had toch zeker wel ossengal zeep bij de hand.... Klappermelk met siroop kende ik nog niet!
    Gelukkig dat Henk niet bij de eerste operatiepatient hoorde, groet John van hem en mij natuurlijk!
    Dank voor alle reisverslagen,het is hier prachtig weer dus de tuin in, lees ze verder in de avonduren!
    Groeten en veel werkplezier voor het hele team en weer gezond naar huis, waar iedereen ook woont!
    Brasa, Nel