Donderdag 24 maart, de laatste werkdag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu Donderdag 24 maart, de laatste werkdag - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

Donderdag 24 maart, de laatste werkdag

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Maart 2011 | Indonesië, Ambon

De laatste werkdag alweer. Gisteravond hebben we heerlijk gegeten bij tante Paulien thuis, het regende overigens behoorlijk, maar op het overdekte terras was het prima te doen met nasi kunig (gele rijst) met o.a. vis, ei , mihoen, komkommer, ui, emping, kroepoek etc sajoer boontjes). Advocadomousse uit eigen tuin toe, wat een feest.
Laat reden we terug om dus vandaag onze laatste patienten te opereren in dit project Volgens mij is de teller gestopt bij 53 patienten. Vandaag kleine ingrepen zodat we vroeg klaar waren om nog op te ruimen. Er is een speciale ruimte bij de nieuwe ICU die gebruikt mag worden door de MOTVA om aangekocht materiaal te bewaren en later weer te gebruiken, zoals instrumenten, spullen voor de anaesthesie, infuusvloeistoffen , catheters enzo…overige spullen hebben we weg gegeven. Ales kan men gebruiken, zo zijn alle blauwe disposable handschoenen gewassen en gedroogd en worden ze gepoederd weer gebruikt. Pleisters zijn achter gebleven, medicijnen die we niet meer konden gebruiken gezien de vervaldatum.
Nog even op de foto met de verpleegkundigen van de ICU of met een van de patienten. Morgen gaat dr John nog langs voor visite en we hopen dat degen die er nu nog zijn snel naar huis kunnen. Er zijn nog een paar patienten die nog behoorlijk ziek zijn, hopelijk verbetert hun toestand opkorte termijn.

Wat hebben we veel plezier gehad en veel gezien en weer meegemaakt. Elke dag is er wel weer iets waarover je je verwondert dat het hier zo kan en gaat. Ik heb geprobeerd ze te beschrijven maar degenen die hier ook zijn geweest weten wat we bedoelen. Wat een dankbare taak hebben we hier mogen uitoefenen, hopelijk is de stichting tevreden over het verloop van de werkzaamheden hier en zijn de patienten in ieder geval goed geholpen.
Rachelle en Evelien hebben het project geweldig gecoordineerd. Onafscheidelijk van hun mobiele telefoon, af en toe de laptop, het hield de lijnen kort en zo werd er soms snel iets geregeld of veranderd.
Julia als vertaalster en contactpersoon van de stichting, Judith die hielp vertalen en Linda met de laptop en de site, weet u trouwens dat deze dames vast voor gescreend hebben op de poli en met succes natuurlijk, het leverde klanten op. Ook deden de dames boodschappen voor ons.
Dr Bram en Stefanie van de anaesthesie een onnavolgbaar duo: Stefanie heeft haar dorp “de Paal “ in Zeeuws Vlaanderen gepromoot. We wisten niet eens dat het bestond.
Alice altijd opgewekt en actief om patienten te verzorgen en te mobiliseren. Druk in de weer met alle Ambonese kindertjes, ziek of niet ziek , tasjes vol kleine kadootjes voor ze (ballon, pen , tandpasta), Ina de rechterhand van dr John op de OK, Evelien die vertaalde en assisteerde op de OK, natuurlijk dr John zelf zonder wie we nooit dit alles hadden kunnen doen en ik die me bevoorrecht voel dat ik dit weer mee mocht maken!

We zitten nu te wachten tot we uit eten gaan vanavond met alle medewerkers uit t ziekenhuis en de dames en heren van het gemeentebestuur natuuurlijk. Judith is al vertrokken naar Jakarta die gaat haar oom nog even begroeten in Bandoeng alvorens ze terugvliegt morgen naar Nederland.
Rachelle, Julia, Alice en ik vertrekken morgen heel vroeg naar Bali nog een weekje, de rest vliegt morgenmidddag dus terug naar Nederland. John en Linda blijven nog een weekje in Nederland en gaan dan weer naar Suriname.
Bram zegt net dat ie nu toch wel heel veel fam van Judith heeft gezien deze keer ;net kwam er weer een nichtje op bezoek in het hotel. En ze brengen allemaal kadootjes mee (vooral veel eten), terwijl de fam toch niet wist dat ze kwam, maar ja de tam tam (gsm )he.
We zullen elkaar missen en zeker AMBON MANISE.
Bedankt voor t lezen’, groeten Jolanda

• 24 Maart 2011 - 11:01

Iris Sleur:

Heb alles op de voet kunnen volgen qua informatie ; zeer interessant. GEWELDIG >>> fijn dat er nog mensen zijn die zich over de minder-bedeel-den zorgen maken. Spreekt nog meer aan in deze Vastentijd. GOD ZEGENE jullie en KEEP UP THE GOOD WORK. Fijne reis terug allemaal.
    Groet
    IRIS

• 24 Maart 2011 - 11:10

Marloes:

Hallo allemaal,
    Een hele goede reis voor degene die terugvliegen naar Nederland, en dames... veel plezier nog op Bali.
    Groetjes Marloes, uit een nog steeds zonnig Vlissingen!

• 24 Maart 2011 - 16:31

Leo En Marian:

Wat een geweldige tijd om jullie te volgen. Als je tijd over hebt in Nederland jullie zijn altijd welkom.

Voor allen een goed vlucht en veilig weer thuis.
    Groet en liefs Leo en Marian

• 24 Maart 2011 - 16:31

Leo En Marian:

Voor allen een goed vlucht en veilig weer thuis.
    Groet en liefs Leo en Marian

• 24 Maart 2011 - 17:35

Margot:

Ik weet niet of jullie al onderweg zijn, maar jullie hebben fantastisch werk daar verricht. En iedereen had, lees ik in het verslag van Joland, zijn eigen hele belangrijkre taak in het geheel. Er kan terug gekeken worden op een mooie tijd. John en Linda, nog veel plezier en uitrusten in het Nederlandse weekje, die bofkonten die nog een week naar Bali er aan vast plakken: geniet er nog maar met volle teugen van. Voor de rest van de ploeg: Welkom straks terug in Nederland, waar het inmiddels langzamerhand warmer wordt, want de lente is begonnen. Dank dat we met jullie mee op reis konden door al de verslagen. groetjes, Margot

• 24 Maart 2011 - 17:58

Charly:

hallo allemaal, erg leuk om dit zo te kunnen volgen. Het voelde al bijzonder dat je eigen fam.leden (judith en bram) hierbij betrokken zijn, maar nog meer toen we gesmst werden dat twee neven van ons door jullie worden/zijn behandeld. En dat je dat ook nog ziet of één van de foto's...
    Goede reis terug!

• 24 Maart 2011 - 19:03

Job Van Der Zwan:

Niet allen de organisatie wordt steeds beter , maar de verhalen ook .

Ik heb genoten !

Tot ziens Job

• 24 Maart 2011 - 20:17

Leona:

lieve mensen, ik heb genoten van jullie verhalen, jullie hebben weer goed en mooi werk verricht. goede reis naar huis
    groeten, leona

• 24 Maart 2011 - 20:23

Ankie:

Het was in een woord geweldig om alle verhalen te lezen, alsof we er ook bij zijn.Dikke pluim Jo,je moet er een boekje van maken,er is een schrijver
    aan jouw verloren gegaan!Mischien leuk voor John en Linda,de huurders denken aan KOPEN!![mischien he"]Goede reis terug en tot gauw.

• 24 Maart 2011 - 20:48

Christie:

Heel mooi gedaan! Jullie hebben weer veel mensen blij gemaakt daar..
    Goeie (terug of verder) reis en veel plezier op Bali,
    Lieve groet, Christie

• 24 Maart 2011 - 22:58

Linda De Miranda:

@iedereen: dank voor het lezen van onze verhalen en alle lieve reacties. Wij vonden het ook heel fijn jullie te laten delen in onze ervaringen hier.

• 25 Maart 2011 - 00:29

Johan Raksowidjojo :

Dag John, Linda en team. Ik heb het verslag van jullie medische hulp in Ambon gelezen, gekregen van Ed en Helen die nu in ullie huis logeren. Petje af, hoor? Wat zullen de mensen daar dankbaar en blij zijn, nu ze genezen zijn. Ik begreep dat jullie ook nog een week in Nederland verblijen en daarna terugkeren naar Suriname. Als jullie tijd hebben, kom maar langs in Haarlem, Damaststraat 20. GSM. 06-4460728064. Groet Johan Raksowidjojo