Jolanda's ervaringenl - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu Jolanda's ervaringenl - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

Jolanda's ervaringenl

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 Maart 2009 | Indonesië, Ambon

Hallo allemaal,

Begrepen dat jullie last hebben 'maartse buien', regen, wind en kou. Onvoorstelbaar, want hier blijft 't gewoon warm/ heet/ plakkerig (bluk e tuk). Regen hebben we een paar gehad, maar nu alweer enige tijd droog.

Is nu donderdag 26 maart, de laatste operatiedag; toch alweer 4 OK's verzameld.... Hoorde vanochtend dat thuis fusie Vliss-Goes doorgaat met fiat van NM1: geen nieuws, was te verwachten. We zien wel hoe dat uitpakt voor Noord2/ Oost 2 met veel planbare zorg.

Als je hier in 't ziekenhuis wordt opgenomen heb je alleen een bed met steigerplanken waar je op ligt. Een matras kost geld, dus daar moet je voor betalen. ( In ons project heeft overigens iedereen een matras). Je ziet dus op andere afdelingen mensen gewoon op de planken liggen. Een kussen moet van thuis mee komen. Een laken erover is er niet, maar iedereen ligt in / onder een kain of sarong (soort grote rok), die ook kunt gebruiken om in rond te lopen. Ze zijn er in vele kleuren, meestal geruit. Ik heb een paar hele mooie gezien, leuk voor thuis (voor strand of camping). Zijn ze vies, hup nieuwe erover, de voorraad staat meestal onder het bed in de boodschappentas.

Ik mis hier water (air), gisteren was het air weer mati (=dood) op de buurafd. Dan maar weer met een mandibakje handen gewassen. Zou mijn aanbeveling zijn; op elke afdeling (stromend) water én een flacon handalcohol op elke zaal!!

Wond verbinden gebeurt hier met schort aan, handschoen, smoeltje voor, pincetten, maar bloederige verbanden, bloederige catheter leeg laten lopen gewoon met blote handen; discussie daarover al gehad, maar advies opvolgen ho maar.
Zuster Alice sleurde in het begin iedereen uit bed in de hoop dat patiënt daarna uit zichzelf dit zouden doen. Nou dat kunnen we wel vergeten.
Recht overeind komen, verliggen in bed, been optrekken: liefst door familielid gedaan of anders toch zeker met hulp van familie.

Vandaag is een nationale feestdag in Indonesië. Veel personeel is vrij, maar gekomen om wat te doen, maar dan nu in gewone kleren, geen uniform.

Het systeem is hier onbegrijpelijk voor mij. Als leerlingverpleegkundige verdien je niets (ben je afhankelijk van het ziekenhuis waar je werkt). Je bent 3,5 jaar leerling. Als verpleegkundige verdien je ook niets, maar je kunt dan wel examen doen voor 'ambtenaar'. Indien je slaagt voor je ambtenaarexamen krijg je pas salaris. Je blijft dan salaris houden tot het eind van je leve. Je werkt tot je 65e jaar. Als ambtenaar krijg je salaris,maar als je weg blijft gaat dat salaris gewoon door........

Op maandag zijn de ambtenaren allemaal in legergroene uniform, geen idee waarom, weet ook niemand te vertellen. De rest van de week zijn de ambtenaren in beige/bruin uniform (ook sommige zusters die dus al ambtenaar zijn).
Onze zusters en broeders van de chirurgie zijn steeds in 't wit, dus waarschijnlijk nog geen ambtenaar (behalve de hoofdzuster).

Pijnbeleid postoperatief en infuusbeleid zijn al diverse keren gewijzigd, maar dat komt omdat we door de voorraden heen zijn, we zijn dus erg flexibel en passen ons 'gewoon' aan.... Wel vermoeiend maar gelukkig 't is de laatste OK-dag.

Sommigen van ons verlangen naar Bali, gaan daar een paar dagen bijkomen. John, Linda, Ina, Christie en ik blijven in Tulehu en gaan van hieruit samen met Jopie en z'n gezin (uit Ambonstad) nog een paar tripjes maken. Even bijkomen. Zijn we wel aan toe ondertussen. Verder gaat alles nog prima hier.

Tot ziens allemaal, groeten en liefs,
Jolanda
p.s. Sommigen zijn gisteren heerlijk gemasseerd door de plaatselijke masseuse. (wordt aanbevolen).

• 26 Maart 2009 - 07:28

Piet Van Ina:

Wat een belevenissen allemaal, maar nu is het gebeurd begrijp ik,nu komt de andere natuur meer aan de beurt, dus gaan we nog eens een verhaal verwachten van Ina en Christie (Pieter vroeg al hoe het daar zit met Kuifeendjes), nou we horen het wel, in ieder geval veel plezier de komende week,

groetjes aan iedereen Piet

• 26 Maart 2009 - 08:43

Peter:

hoi Jo,
    ik ben benieuwd naar je ervaringen en hoe je het heb ondervonden om daar te hebben gewerkt onder deze omstandigheden,
    ik had moeite met afscheid nemen van de mensen met wie je daar 2 weken samen hard heb gewerkt, maar met een gweldig gevoel weg ga, omdat je daar iets voor de mensen heb betekent.
    nog heel veel genieten met je weldverdiende vrije dagen samen met John,Linda,Ina en chris en tot volgende week.

selamat djalan & Amatoo

Peter x

• 26 Maart 2009 - 12:24

Karin,klaziena,ella,:

hoi,hoi, jolanda , bedankt voor je berichten en vele foto's volgens mij hebben en zijn jullie hard aan het werk, hier is het inderdaag grijs en regenachtig en af en toe ook wel eens een zonnige dag. vandaag vernomen dat zw en soz gaan fuseren, dat wist je al. hier op afdeling rustig en verder regelmatig collega's naar de kernzorg geweest dus misschien dat je wat opvalt als je terug komt.......ha,ha......
    wij wensen je nog een hele fijne en ontspannende week en lieve groetjes vanuit Vlissingen voor het hele team natuurlijk, Ella, Karin, Rinze, Esther, Klaziena , Nelleke en Ina

• 26 Maart 2009 - 12:59

Fieke:

Hoi Jo,
    Wat leuk om te lezen!
    En wat een andere wereld. Heel veel te helpen daar. Hebben we het nog wel over.
    Is vandaag jullie laatste dag? In dat geval: werk ze en ook veel plezier toegewenst in de welverdiende week vakantie. Groetjes ook aan Chris (en je collega's) Liefs Fieke

• 26 Maart 2009 - 15:50

Marloes:

Hallo allemaal, las in Jolanda's bericht dat vandaag de laatste operatiedag was. Jullie hebben met recht heel hard gewerkt en goed werk verricht! Geniet van de welverdiende vakantie/rust en tot ziens in Holland

• 26 Maart 2009 - 18:02

Anja Van Turenhout:

Chris is las dat je geslaagd bent voor je examen, Gefeliciteerd!!
    Geniet maar lekker van jullie welverdiende vakantie. Tot volgende week!!!
    Groetjes aan allemaal
    Anja

• 26 Maart 2009 - 19:20

Jolanda:

Hoi jo,

Het ziet er gezellig uit daar! Lekker warm!
    We volgen de berichten elke dag....Als we het zo zien hebben jullie het erg naar jullie zin!

PS de dienstlijst van oud en nieuw is al klaar!! Hij is erg gunstig geworden (vooral voor Ankie & Ankie)

We wensen je nog veel plezier en de hartelijke groeten aan iedereen!!!

De ankie's, Cobi & Cindy

• 27 Maart 2009 - 00:54

Willy En Vivian:

Hallo luitjes daaro,

We hebben nachtdienst en hebben eens even jullie verhalen en foto's gelezen en bekeken. Zo te horen zijn jullie hard aan het werk en is iedereen jullie erg dankbaar. Het zit er alweer bijna op en dan hebben jullie nog even vakantie om bij te komen. Zou zeggen geniet daar lekker van want dat hebben jullie wel verdient! Hier gaat alles zijn gangetje wel.

Liefs Willy en Vivian

• 27 Maart 2009 - 11:40

Pien De Haan:

Wat een geweldige verhalen en foto's!
    Ik heb net een uur lang vol ontzag alles gelezen en bekeken, fantastisch wat jullie doen.
    Geniet nu maar van wat rust en blijf schrijven!
    Dag Chris en Jolanda, dikke kus van Pien

• 27 Maart 2009 - 13:18

Ankie L.:

Hey Jootje
    Dat was natuurlijk een grapje, gisteren dat snap je.Ik vind het geweldig om jullie zo te kunnen volgen! geniet nu maar van leuke dingen die jullie nu nog kunnen ondernemen groeten aan iedereen en kom veilig thuis! Ank en Henk

• 28 Maart 2009 - 10:58

AAL:

Hello Jolanda en Chris .
    Geniet van jullie 'goede werken'.Geweldig dat jullie nog tijd vinden om ons op de hoogte te houden. Wens jullie evenveel succes als plezier .
    p.s. Je komt wel terug hé Jolanda ,want ik heb nog een knietje !!!

• 28 Maart 2009 - 18:27

Syllie:

hoi dot,
    wat lig je er heerlijk relaxed bij op de massagestoel hahahah.
    geniet nu nog maar lekker een weekje op bali.
    dikke x