Allerlei belevenissen, einde project - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu Allerlei belevenissen, einde project - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

Allerlei belevenissen, einde project

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 Maart 2009 | Indonesië, Ambon

Vrijdag 27 maart,

Het is helemaal klaar! We hebben 49 patienten gedaan en bij die patienten 56 ingrepen. We kunnen alle ( soms hele moeilijke) namen niet meer onthouden. Maar er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen, patienten waar bepaalde (OK) zusters een speciale band mee hebben en zelfs een speciaal plekje in hun hart...

Wat kunnen 14 dagen voorbij vliegen.
Vanmorgen hebben we officieel afscheid genomen van alle lieve collega's, zelfs patienten die al ontslagen waren. En zelfs patienten van vorige jaar verschenen om te melden aan de dokter dat het goed ging. Het was een waar feest om al die enthousiast reacties te ervaren.

Het waren leerzame, enerverende en warme dagen. Het werken in een Ambonees ziekenhuis is een hele uitdaging voor onze westerse denk wereld!

We ervaren hoe de organisatie op/van een polikliniek is, afspraken? Bij benadering of niet. En als de patient van heel ver weg komt dan doet de dokter ook nog een eventueel noodzakelijke operatie.
Zo gaat het ook voor dr Vriesde en dr Bram (anesthesioloog). Zij doen ook poli als er zich een patient aankondigd.
Het is heel begrijpelijk dat onze gastheer, chirurg dr Agus Harianto (de enige specialist in dit ziekenhuis), zich in deze gegeven situatie, regelmatig in een spagaat getrokken moet voelen in de onophoudelijke wervelstorm van de Belanda's die daar dan ook nog bij kwam.

De inzet van het personeel was geweldig, ondanks het feit dat het vaak om extra diensten ging. Op de verpleegafdeling kwam het personeel zelfs van vrije dagen terug om te leren van deze specifieke situatie.

Op de operatiekamer moest na de urologische operaties nog het gewone operatie programma worden gedaan.
Nu zijn ze daar wel wat gewend, ze gaan regelmatig op missie voor de SMS. De Sailing Medical Service (www.inasms.org). Dr Agus gaat dan met een mobiele operatiekamer een aantal eilanden in de Archipel af. Er worden in een korte tijd ( 4 a 5 dagen) zoveel mogelijk mensen geopereerd. In april as gaat hij weer voor 3 maanden op pad. Een collega uit een ander ziekenhuis neemt dan waar voor hem.

De medewerkers (hoofd OK en de secretaresse) van de sterilisatie afdeling werken als leeuwen, de productie is gestegen met meer 100 %.

Op de operatiekamer heeft dr Bram veel plezier van de anesthesie broeder Paris, hij is een man met heel veel ervaring en naar snel blijkt een zeer taal gevoelige man, hij kan al aardig wat Nederlands als het project klaar is.
Paris is samen met een collega verantwoordelijk voor de anesthesie. Er is geen anesthesioloog hier in het ziekenhuis, dit is voor heel Ambon normaal, met uitzondering van het militaire ziekenhuis.
Paris werkt onder verantwoording van de chirurg. Samen met zijn Nederlandse collega Ronald verzorgden ze de voorbereiding op de operatie en na de operatie de nazorg.

We hebben ook veel steun aan Jopie. Hij is een van de lokale verpleegkundigen die goed nederlands spreekt. Hij is samen met een aantal collega's een aantal jaren geleden 2 jaar in Zeeland geweest om bij ons ervaring op te doen en de opgedane kennis over te brengen bij de collega's hier.
Hij is van onschatbare waarde voor het slagen van de missies.
Het was voor hem ook de 1e keer in dit ziekenhuis.

Een van de beheersters van het logeerhuis vertelde dat de bevolking van Tulehu erg trots is op het feit dat er in hun ziekenhuis een dokter uit Belanda komt opereren.

Wij genieten hier iedere avond van het mooie uitzicht over de baai en de meest prachtige zonsondergangen en niet te vergeten de heldere sterrenhemel. De lichtvervuiling is hier op het 'platteland' nog nihil.

Vandaag hebben we ook nog een rondleiding gehad in het nieuwe operatiekamer complex. Er komen 3 operatiekamers en een Intensive Care afdeling in dat gebouw. Zag er indrukwekkend uit in vergelijking met de huidige operatiekamer. Maar we hoorden vandaag dat het huidige ziekenhuis al 60 jaar oud is! Het is in de Japanse tijd opgericht.

Ronald en Jos naar huis gegaan. Na 4 weken van hard werken is het nu tijd om thuis op adem en temperatuur te komen. Het was voor Ronald deze periode weer een nieuwe ervaring op 2 nieuwe ziekenhuis locaties en 2 nieuwe logeer locaties, en veel nieuwe mensen om mee samen te werken. Een enorme uitdaging, dat heb ik regelmatig kunnen ervaren.
De voorbereidingen voor het volgende project in November as. Zijn al begonnen. Er zal dan voor de 1e keer plastische chirurgie worden gedaan.

Wij blijven hier nog een paar dagen.
Zaterdag bezoeken wij Polau Tiga, dit zijn 3 eilandjes Noord- Westelijk van Ambon. Inmiddels is de zaterdag geweest, en ik kan melden dat het een onvergetelijke ervaring was! Alleen de reis al daar naar toe was bijzonder mooi. Een 2 uur durende reis, over een prima weg, langs allerlei kleine dorpjes waar we het leven hier op Ambon in de Kampong konden aanschouwen. We zien allerlei zaken te drogen liggen op de straat, nootmuskaat,verse kruidnagel ( is nog groen), cacao, koffie, foelie, copra, gedroogde cocos,waar olie van gemaakt wordt en tot ook regelmatig de was. We bezochten het 2e ( Bounty) eilandje, Hatala. Dit is onbewoond. We werden vergezeld door de halve bevolking van het dorpje aan de overkant, Asilulu. Vanaf daar gingen we met een speedboot naar de 'overkant'. We hebben er geweldig kunnen snorkelen! Het leek wel of we in een groot aquarium aan het zwemmen waren! Dr John heeft zijn eigen vismaal gevangen. Er was een grote tonijn gevangen toen wij aankwamen, deze werd ter plekke voor ons op het vuur geroosterd.
Er zijn bij ons ook een aantal mensen aan het einde van de dag die er een beetje geroosterd uitzien......dat gaat errug snel hier!

Zondag gaat een deel van de groep door naar Bali ( Julia, Rachelle, Alice, Bram & Judith) en wij( John & Linda, Jolanda, Ina en Christie) gaan met onze plaatselijke rots in de branding ( ja ook Jopie) naar Saparua. Een eiland oostelijk van Ambon.
Maandag- avond zijn we weer terug hier op de basis in Tulehu.
Dinsdag hebben we dan ons definitieve afscheid van onze collega's en de dokter. Ook zullen John & Linda het dorp van Wah Na bezoeken.
We hopen voor vertrek nog een keer te kunnen berichten over onze ervaringen hier!
Een goed weekend en Amatoooo ( tot ziens) Chris

• 29 Maart 2009 - 08:04

Magda:

fijn om te lezen dat het jullie zo goed gaat en behalve heel hard werken ook kunnen genieten van alle lieve mensen daar.
    Wens jullie allen nog een goede paar dagen en tot gauw.
    Dikke kus voor het hele team

• 29 Maart 2009 - 08:26

Ria:

Een duidelijk en verhelderend verhaal lieve Chris.
    Breng je van al die "warmte" wat mee naar Nederland?
    Liefs Ria

• 29 Maart 2009 - 19:13

Anja:

Wat een leuk verhaal Chris.
    Geniet nog even van jullie laatste dagen daar.
    groetjes aan allemaal

geniet er nog van
    gitte

• 30 Maart 2009 - 10:14

Marloes:

hallo allemaal, heb genoten van alle foto's en verhalen. Zo ver weg en toch zo dichtbij. Geniet ervan de laatste dagen. Goede reis en tot ziens hier in Vlissingen.