Pulau Molana, een onbewoond eiland i.d. Banda Zee - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu Pulau Molana, een onbewoond eiland i.d. Banda Zee - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Linda Miranda - WaarBenJij.nu

Pulau Molana, een onbewoond eiland i.d. Banda Zee

Door: Linda de M

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Maart 2011 | Indonesië, Ambon

Zondag 20 maart 2011

Zondagmorgen, weekend, uitslaapochtend. Helaas vergeet dat maar. Om half 8 zou de bus ons ophalen om richting Tulehu te rijden, waar we met de speedboat naar Molana zouden vertrekken. D.w.z. half 7 opstaan, 7 uur ontbijten en half 8 vertrekken.
Om kwart voor 8 vertrok de bus met 9 personen. Evelin zou door Jopie opgehaald worden met de motor. Ook Eda kwam met de motor.
Het was even wachten op Jopi en Eda… Op Ambon heeft men de tijd net als in Suriname.
Na een half uur wachten kwamen Jopi en Evelin en Fyco (zoontje van Jopi) aangestormd. Alleen Eda nog, waar was zij? Lang leve de mobiel, want zo kwamen we te weten dat zij onderweg een hond hadden aangereden. Wat deed die hond op straat? Ja spelen, die dacht ik blijf niet binnen met het warme weer. Dat grapje kostte haar 200.000 Rupia. Gelukkig was er niks met haar en haar kindjhe aan de hand.

Uiteindelijk vertrokken we een uur later dan gepland. Instappen en wegwezen. Het was een tocht van ruim ¾ uur. Rustig, geen turbulentie!! De zee was smooth.
In de verte zagen we het eilland al liggen, welkom op Pulau Molana. We dachten dat we de enige bezoekers waren, niet dus, er zat een echtpaar heerlijk op het witte strand op hun strandstoelen. Die zullen wel gedacht hebben, OMG die mensen komen onze rust verstoren….
Het strand lag bezaaid met aangespoelde houtresten, plastic, etc. Iedereen hielp mee met de schoonmaak van een stukje strand voor de groep. Binnen mum van tijd hadden we een prachtig stuk strand voor ons alleen. Heerlijk!!
De zee was prachtig. Vele kleuren blauw, van licht tot donker. Licht is ondiep en donker is heel diep. Geen felle zon, maar een bewolkte lucht, wat heel verraderlijk kan zijn. We zijn in de tropen en dan is alleen de straling in de lucht voldoende om goed te verbranden.

En zoals het hoort op Ambon, was voor lunch gezorgd. Deze zou bezorgd worden door de cateraars, die na de kerk met de boot onze lunch zouden bezorgen. Paulien had alles geregeld en dat kunnen we wel aan haar overlaten.
Niet voor te stellen als je in Nederland woont, dat de uitgebreide lunch per korjaal naar een onbewoond eiland wordt gebracht. De tafel wordt gedekt, als tafelkleed worden een aantal palmbladeren gekapt en op het strand in de schaduw geregeld.
Alle gerechten worden daarna hierop geregeld, waarna we kunnen aanvallen…..
Het eten was weer voortreffelijk… Heerlijke gebakken vis en gestoomde vis, ikan bakar met colo colo (spreek uit tjolo tjolo), een groentegerecht (koho koho), geroosterde aubergine, boontje met gebakken tempe, zoete aardappelen, ketupat (rijst gekookt met kokosmelk in een mandje gevlochten van reepjes van palmbladeren), atjar atjar (zoetzuur groentegerecht).
Iedereen was voldaan!! Het was echt voortreffelijk. Je moet hier oppassen dat je niet teveel eet, want de kilo’s vliegen eraan.

Om 14.00 uur inpakken en wegwezen. De plaatselijke bevolking adviseerde niet te laat weg te gaan, omdat er een dreigende lucht aankwam en het kon gaan stormen. Nou ja stormen, hard waaien en regenen.
De terugtocht ging prima, beetje deining, maar was te doen.

De boot meerder om ongeveer 14.45 uur aan in Tulehu. Samen met Jopi ging ik nog betalen voor de huur van de boot. Daarna vertrokken we richting Ambonstad met de bus, die inmiddels was gearriveerd.
Iedereen was voldaan en een beetje slaperig van de heerlijke zeelucht en het warme zeewater.
In het hotel aangekomen, lekker douchen en een tukje doen tot de avond.

En dan……. weer eten, nu het diner..
De eigenaar van het hotel bood ons krab (kepiting) aan. Net vers gevangen en aangevoerd uit Ceram. Dat slaan we niet over natuurlijk. Was heerlijk bereid…..

Dat was het weekend. De dag werd afgesloten met een evaluatie.
Om 22.30 uur vertrokken de meesten voldaan en moe naar hun kamer voor de nachtrust.
Morgen gezond weer op en met frisse moed aan de slag.

gr. Linda
Tot het volgende verslag.
Foto’s van deze dag op onderstaande link.

• 21 Maart 2011 - 05:49

Piet:

Hallo Jolanda, moest naar Vlissingen in het weekend, en reed bij jou in de buurt, en mijn god de hele waslijn vol, dus dat zit wel goed, ben "jou Piet" later nog in gezelschap ? tegengekomen op de boulevard,hij maakt het zo te zien ERG goed, dus zit daar maar niet overin, als jij het daar op Ambon naar je zin hebt, nou................................
    Maar buitenom dit, ik wil jeven een compliment maken voor al je mooie verhalen, en als het morgen fout gaat met die toko daar Vlissingen, is er als schrijfster voor jou nog een mooie toekomst weggelegd. Hier komt de pluim, je stopt hem maaer ergens in, evt helpt Ina je wel.
    FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFtttttttttttttt

• 21 Maart 2011 - 05:54

Piet:

Even een opmerking, er hangt geen link v.w.b. de foto's aan dit verhaal ??????????
    Verder is het enigzins jammer,dat je deze keer enkel de foto's via facebook (ik kan gelukkig wel met mijn face op het book ) kan bekijken, is daar iets aan te doen ????, zodat ze evt. gewoon direkt op deze site te bekijken zijn.

• 21 Maart 2011 - 06:04

@Piet:

Hoi Piet, ik kan niks op deze site meer plaatsen aan foto's anders moet ik ruimte kopen. Vandaar dat de foto's op Picassa of facebook staan.
    gr linda

• 21 Maart 2011 - 06:41

Pieter En Wendy:

Goede morgen haha voor julie zit de werkdag er vast bijna op elke dag voor ik gaasdoek kijk ik even op de site
    Wat een super leuke zondag hebben jullie gehad gaaf zo een privé strandje
    En mam wel goed opletten hè krab lijkt niet echt op kip haha en nu hopen dat jullie flyer actie helpt we denken aan jullie ik ga nu snel werken anders ben ik te laat hele dikke zoen jullie zijn kanjers
    Xxxxxxxxxxxxxx voor mama